Anadolu
Fatih Ceylan: ”Ukraynaya ikitərəfli müqavilələr əsasında yardım ediləcəyi gözlənilə bilər”
Türkiyənin NATO-dakı keçmiş daimi təmsilçisi, istefada olan fövqəladə və səlahiyyətli səfir Fatih Ceylan Turan İnformasiya Agentliyinə hal-hazırkı vəziyyəti analiz edib.
Rusiyanın “sülhməramlı qüvvələri”nin orta möhlətdə Azərbaycan torpaqlarını tərk edəcəyinə ehtimal verməmək realist yanaşma olacaq.
Turan: Rusiya ilə Ukrayna arasındakı böhranlı vəziyyət davam edərkən Moskvanın günahlandırdığı qurumlardan biri də NATO oldu. Xarici işlər naziri Sergey Lavrov ”Yuqoslaviya, Liviya və Əfqanıstana baxanda NATO-nun sülh məsələləri ilə məşğul olmadığını görürük”-dedi. Buna münasibətinizi öryənə bilərikmi?
Fatih Ceylan: Hörmətli Lavrovun bu müşahidəsində çox təcrübəli diplomata o qədər də yaraşmayan iddialar var. NATO-nun müdaxiləsi olmasaydı, boşnak qardaşlarımızın hansı vəziyyətdə qalacaqlarını təxmin etmək mümkündür. Eyni şəkildə Kosovada yaşayan albanların üzbəüz qaldıqları faciəli vəziyyətdən xilas olmaları mümkün idimi? Bu sualı da verməyimiz lazımdır. Balkan yarımadasındakı bu böhranın həll edilməsində Rusiyanın hansı rolu oynadığını və oynamadığını, o ölkənin səlahiyətli nümayəndələri əvvəlcə özləri üçün aydınlaşdırıb sonra başqalarını günahlandırmağa çalışsınlar. Məntiq və reallıq bunu tələb edir. Əfqanıstan məsələsinə gəlincə, ABŞ və NATO-nun arzu edilməyən izlər qoyaraq Əfqanıstanı tərk etmələri, təbii ki, tənqid edilməlidir. Digər tərəfdən, bu gün Əfqanıstanı tərk etməyin yaratdığı qeyri-müəyyən vəziyyətdən şikayət edən Rusiyanın bir vaxtlar Əfqanıstanda terrorçuluğa qarşı aparılan mübarizədə NATO ilə həmahəng çalışdığını və hətta əməkdaşlıq etdiyini də unutmamaq lazımdır. Hər halda hörmətli Lavrovun bu məsələ barəsində deməyə sözünün olması lazımdır. NATO-nun Liviyaya müdaxiləsi və onun nəticələri Qərb dünyasında hələ mübahisə mövusu olaraq qalır. Müdaxilənin qeyri-sabitliyə səbəb olması qəbul edilən həqiqətdir. Rusiya da daxil olamqla, oradakı qeyri-sabitliyin davam etməsinə görə məsuliyyət daşıyan bütün ölkələr əvvəlcə öz vicdanlarında haqq-hesab çəkməli, daha sonra isə beynəlxalq əməkdaşlıq çərçivəsində lazımi addımları atmağa yönəlməlidirlər. Bu, daha düz yanaşma olacaq.
Turan: Rusiya ilə Ukrayna arasındakı böhran BMT Təhlükəsizlik Şurasının da gündəminə daxil oldu. Diplomatiya dilində bunu necə oxumaq lazımdır?
Ceylan: Ukrayna ilə bağlı böhranın BMT Təhlükəsizlik Şurasında müzakirə edilməsi təbiidir. Digər tərəfdən, hazırkı şəraitdə bu problemin Ukraynanın gücünü aşıb-keçən qarmaqarışıq tərəflərinin həllini BMT TŞ-dən gözləmək həddindən artıq optimistlik olardı. Gərginliyin aşağı salınaraq problemin həll edilməsi ABŞ ilə Rusiya və NATO ilə Rusiya arasındakı müzakirələrin gedişatına bağlı olacaq. İndki şərtlərdə problemin qısa müddətdə həllini gözləmək çətin görünür.
Turan: Türkiyə 2014-cü ilin martında Rusiyanın Krımı ilhaqını qəbul etmədi. Rusiya iddia edir ki son iki ildə başda PUA-lar olmaq üzrə Türkiyənin Ukraynaya vəziyyəti dəyişdirə bilən silahlar satır. Bununla bağlı nə demək istərdiniz?
Ceylan: Krımın Rusiya tərəfindən işğalı və ilhaqı məsələsində Türkiyə düzgün mövqe tutmuşdur. Krımın Ukraynanın ərazisi olması ila bağlı Rusiyanın imzası və öz üstünə götürdüyü beynəlxalq müqavilə öhdəlikləri var. Buna rəğmən Rusiya Krımı işğal etmişdir.
Ona görə hal-hazırda Krımın işğalı və ilhaqı qanunsuzdur, heç bir qanuni əsası yoxdur. Türkiyənin Ukraynaya satdığı PUA və SPUA-lar isə ehtimal edilən döyüşlərdə gücə güc qatan mühüm bir faktordur. Digər tərəfdən, bu silahların ən şiddətli çarpışmalarda belə tarazlığı dəyişdirmə gücünə malik olduğunu Rusiyanın hərbi qurumlarını idarə edənlər də çox yaxşı bilirlər. Ona görə Rusiya səlahiyyətli nümayəndələri bütün hallarda PUA və SPUA satışlarını Türkiyəyə qarşı gündəmdə saxlayacaq və fürsət düşəndə bundan istifadə etməyə çalışacaqlar.
Turan: Sizcə Rusiya ilə Ukrayna arasındakı böhranda NATO-nun müdaxilə imkanları haraya qədərdir? Həqiqətən NATO-nun Şərqə doğru genişlənmə planı varmı?
Ceylan: Ukrayna NATO-nun üzvü deyil. Ona görə NATO-nun yaradılması məqsədilə imzalanmış Vaşinqton Sazişinə uyğun olaraq İttifaqın onurğa sütunun təşkil edən maddəsindən istifadə edə bilməz. O maddə İttifaqa üzv olan ölkələrin təhlükəsizliyini və ərazi bütövlüyünü qorumağı nəzərdə tutur. Ona görə Rusiyanın Ukraynaya silahlı müdaxiləsindən söhbət getsə, NATO-nun buna müdaxilə etməsindən söhbət getməyəcək. Ancak NATO-nun üzvü olan ölkələr ikitərəfli sazişlər imzalayaraq Ukraynanın müdafiə gücünü artıra və siyasi-iqtisadi sahələrdə dəstək verə bilərlər. Onsuz da atılan addımlar bunun işarələrini verir. Hal-hazırkı şəraitdə Ukrayna və Gürcüstanın NATO-ya üzv olmaları üçün İttifaqın özündə fikir birliyinin meydana çıxmasını gözləmək düz deyil. Bu məsələ uzun müddətdə və Rusiya ilə Qərbin arasında meydana çıxa biləcək bir razılaşma ilə gündəmə gələ bilər. Onun üçün burada çox uzun bir marafondan söhbət gedir.
Turan: Azərbaycanla Ermənistan arasındakı müharibənin 44-cü günündə hərbi əməliyyatlar bir anda dayandırıldı və Rusiya silahlı qüvvələri sərhədi öz nəzarəti altına almaqla kifayətlənməyib 4 min kvadrat kilometrlik ərazidə özünün idarə struktunu yaratdı. Sazişə görə Rusiya ordusunun 2025-ci ilin noyabrında Azərbaycanı tərk etməsi lazımdır. Bu ehtimal nə dərəcədə yüksəkdir? Rusiya silahlı qüvvələrinin Azərbaycanı vaxtında tərk etməsi üçün nə edilməlidir?
Ceylan: Müdaxilə edərək öz yaxın ətrafında yaratdığı “donmuş” və ya “dondurulmuş” bölgələr deyə xarakterizə edilən bölgələrdən Rusiyanın çıxmadığı bir reallıqdır. “44 günlük savaş”dan sonra Qarabağdakı vəziyyətə nəzarəti itirməmək istəyən Rusiyanın əsas məqsədləri meydana çıxmışdır. Müharibədən əvvəl də döyüşlər davam edərkən də, müharibədən sonra da Rusiya və Azərbaycan səlahiyyətli nümayəndələrinin hansı məsələləri gündəmə gətirib razılaşma əldə etdiklərindən xəbərdar deyilik. Yəni, Rusiya, Azərbaycan və Ermənistanın hal-hazırda qüvvədə olan vəziyyət barədə hansı müzakirələr apardıqları barədə məlumatlar əldə etməyimiz də mümkün deyil. Elan edilən sənəd Moskva sazişidir və orada Türkiyənin də dəstəkləyə biləcəyi müddəlar var. Bunlardan ən əsası-kommunikasiya dəhlizlərinin açılmasıdır. Qarabağda nisbi və real sülh yaranıb. Bunun uzun müddətli bir sazişə transformasiya edilməsi region üçün mühümdür və dəstəkləmək lazımdır. Həmişəlik sülhə nail olunması halında belə Rusiyanın “sülhməramlı qüvvələri”nin orta möhlətdə oradan çıxmasını gözləməmək - ehtiyatlı olmağın tələbidir. Bu reallıqdan hərəkət edərək Azərbaycan rəhbərliyinin bu sahədə atacağı addımları yaxından izləmək lazımdır. Proseslər davam etdikcə Azerbaycan ilə Rusiya arasında əldə edilən razılaşmanın təfərrüatının meydana çıxmasını da ehtimal etmək olar.
Rəy yaz