Açıq mənbələrdən foto

Açıq mənbələrdən foto

Mərkəzi Bank 2020-ci ilin I rübü üzrə bağlı tədiyyə balansını açıqladı. Daha detallı dəyərləndirmə növbəti yazımızda olacaq. Bu yazıda tədiyyə balansında xarici ticarət əlaqəsini əhatə edən neft və neft məhsullarının ixracat diapazonun daralması ilə bağlı rəqəmlərlə sizləri tanış etməkdir. Neft-qaz sektoru üzrə Cari Əməliyyatlar Balansı (CƏB) profisiti ötən ilin müvafiq dövrü ilə nisbətdə 19.2% (0.6 milyard dollar) azalaraq 2.4 milyard dollar təşkil etmişdir.

Xarici ticarət balansı üzrə isə bu ilin 1-ci rübü üzrə xarici ticarət dövriyyəsi 7.1 nilyard dollar təşkil etmiş, neft-qaz sektoru üzrə 3.6 milyard həcmində yaranmış profisit, qeyri-neft sektoru üzrə 1.7 milyard dollarlıq kəsiri bağlamış və nəticədə xarici ticarət balansında 1.9 milyard dollarlıq (24.7% azalma) profisit yaranmışdır.

Əmtəə ixracı üzrə azalmalar qeydə alınıb. Hesabat dövründə əmtəə ixracı 4.5 milyard dollar (6% azalma) təşkil etmişdir. Dövr ərzində neft-qaz sektoru üzrə ixracın həcmi 6.9% azalaraq 4.1 milyard dollar olmuşdur (bu əsasən dünya bazarlarında xam neft qiymətinin 7% azalması ilə əlaqədardır). İxrac olunmuş neft məhsullarının (milyard dollar) 3.2 milyard dolları xam neftin, 95 milyon dollar isə neft emalı məhsulları təşkil etmişdir.

Tədiyyə balansı ilə bağlı məlumatlardan görünür ki, yaranmış kəsr ixracın azalması və idxal səviyyəsinin artması ilə əlaqəli olmuşdur. Əgər cari ilin I və II rübləri arasında müqayisələr aparsaq, onda asanlıqla proqnozlaşdırmaq olar ki, II rübdə çox ciddi sürətdə ixracatda geriləmələr olacaq. Çünki I rübdə pandemiyanın təsirləri neft qiymətlərində görünməmişdi. Mart ayının 3-dən başlayaraq neftin qiymətlərin ciddi dalğalanmalar üçün zəmin yarandı. Birinci rübdə neftin orta qiymət səviyyəsi 58 dollar təşkil etdiyi halda tədiyyə balansında kəsr yaranırsa, o zaman 30-40 dollar nisbətində tərəddüd edən II rübdə hansı fəsadlar yaranacaq.            

Tədiyyə balansının təhlilindən görmək olur ki, kəsrin yaranması neftin ixracatından daxilolmaların kəskin azalması ilə yox, ölkədən investisiyaların xaricə yön alması əlaqəli olmuşdur. Son 5 ayın göstəricisi üzrə neftin orta qiymət səviyyəsi 41 dollar təşkil edib. Buradan belə bir hesablama aparsaq, o zaman aydın olar ki, neftin ixracaından itkilərimi nə qədər olub. 

Məlum olduğu kimi neftin ay ərzində 1 dollar neftin qiymət azalması gün ərzində ölkəmizin 640 min dollar olar itirməsi deməkdir. İl ərzində isə neftin ortalama qiymət 2 dollar azalarsa, bu 500 mln. dollar gəlirdən məhrum olması deməkdir. Ötən il üçün MB-ın məlumatlarına əsasən neftin orta illik qiyməti 64,4 dollar olub. Bu hətta 2018-ci illə müqayisədə 9,6%-lik azalma deməkdir. Bu ssenari üzrə hesablamalar aparsaq, o zaman təxminən yarım illik itkimizin miqdarı 2,6 mlrd. dolları ötəcək. Bu illik təxminən 5 milyard dollarlıq bir itki həddi deməkdir. Halbuki Azərbaycanın elə illər olubdur ki, neftdən əldə etdiyi gəlirlərin məbləği 20 mlrd. dollara yaxın olub.

Neft gəlirləri və bəzi makroiqtisadi göstəricilərin dinamikası

İllərÜDM həcmiMəşgulluq səviyəsiƏhalinin gəlirləri(1 nəfərə düşən)Yoxsulluq səviyəsiBüdcə gəlirləriNeft gəlirləri
2000315899.0--513784
2001344198.9--466751
2002377587.3--5601068
2003471888.2508.9-7151623
2004531689.1535.5497851841
2005606390.0618.846.79101995
2006714690.8707.244.712212336
2007853092.0796.740.215102945
20081252392.7962.229.320555370
20091874693.41201.320.8386910537
20102836193.71692.215.8600716364
20114013794.12378.313.21076322149
20123560294.32560.410.91032615981
20134246594.42866.19.11140320199
20145208294.63371.77.61570126055
20155474494.83789.361728124747
20165818295.04040.35.31949623658
20175897895.14192.451840121324
20185435295.04380.74.91749814723
20196039495.04709.8---

Mənbə: https://www.stat.gov.az/

2020-ci ilin dövlət büdcəsi gəlirlərimiz 24,1 mlrd. manat olduğu halda bunun 11,35 mlrd. manatı NF-dan büdcəyə transfert şəklində daxil olacaq. Bu isə büdcə gəlirlərinin 47 faizi deməkdir. O zaman itkilərimiz təkcə neft gəlirlərinin akkumlyasiya olunduğu Neft Fondunun zərərləri olmayacaq. Eyni zamanda dövlət büdcəsinin gəlir mənbələrinin daralması ilə müşahidə olunacaq. Bu zaman büdcə sekvestri gündəmə gələcək. Gəlirlərin azalması fonunda xərc maddələrində bəzi “qayçılanmalar” qaçılmaz olacaq.

Əslində büdcə siyasəti iqtisad siyasətinin əhəmiyyətli bir ayağıdır. Ayrıca büdcə siyasətinin fəaliyyəti cəmiyyət ehtiyacları üçün xərcləmələrin və vergilərin ictimai faydasına diqqət yetirməmiz lazımdır. Neft gəlirləri artanda fiskal genişlənməni yox, neft gəlirləri azalanda isə büdcə “kəmərlərin” sıxmaq doğru yol sayılmaz. Sizin dövlət olaraq davamlı genişlənən xərc koridorunuz olmalıdır!

İstinad olunmuş rəsmi mənbələr:

  • Mərkəzi Bankı
  • Dövlət Statistika Komitəsi
  • Maliyyə Nazirliyi

Rəy yaz

Maliyyə

Bizi sosial şəbəkələrdə izləyin

Xəbər lenti