Bakı. İçəri şəhər. Yağ, kətan, 70x40
Məlikniyaz xanzadələr başıydı
At belində üzüklərin qaşıydı
Əfsanətək pərilər oynaşıydı
Qəm günündə bir kəndi mat edibdi
Qeyrətə bax, baş götürüb gedibdi....
Məhəmmədhüseyn Şəhriyar
‘Nəçərnik, sən də iki qullab vur”
Ustadımız Mirəli müəllimlə stadiondan kefimiz kök çıxırıq : “Neftçi”nin Dinamo Tbilisiyə 2-0 qalib gəlməsi Cabbar Bəydilinin bir gün sonrakı müdafiəsini də unutdurub. Əhvali – ruhiyyəmizin o günlərdəki durumunu Cabbarın dissertasiyasının lehinə -əleyhinə veriləcək səsləri hesablayacaq komissiyanın tərkibini oxuyan Kamal Talıbzadənin (namizədlik dissertasiyamın elmi rəhbəri olan Kamal müəllimi rəhmətlə anıram) “Və dünənki qələbədən sonra bu gün də bayram edən professor Mirəli Seyidov” - sözləri sərrast şəkildə ifadə edir. Səsverməyə keçməzdən əvvəl Əbülfəz Hüseyninin kürsüdən dediyi “Bu iş 10 il əvvəl də müdafiəyə hazır idi, ancaq Cabbar bəy millətini sevən adam olduğuna görə, 10 il yubatdılar” –sözləri hələ də qulaqlarımdadır. Universitetin birinci kursunun son imtahanlarını vermişdim. Əbülfəz bəyin liderliyindəki milli istiqlal mübarizəmizin ən cəfakeş adamlarından olan Cabbar Cəlilovun mənə “balaca bəyim, hamıdan gənc bəyim” - dediyi, barmaqla sayılacaq qədər az olan tale dostlarının bir-birinə sımsıx sarıldığı, xırda uğurumuza belə hamılıqla sevindiyimiz günlərimizdən birini yaşamışdıq.
“Sabah saat 2 –də Baksovetdə olun”
Olduq.
Ancaq ənənəni pozaraq, bu dəfə Azneftə - Kəbleyin çayxanasına doğru yol almadıq, müdafiənin şərəfinə planlaşdırılmış ziyafət Novxanıda olacağına görə, icarəyə götürülmüş avtobusu elə Baksovetdə gözlədik. Ziyafətin müdavimləri arasındakı çəlimsiz bir adama “Qədir” -deyə müraciət ediləndə elə bilirdim ki, adını eşidib üzünü görmədiyimi etnoqraf Qədir Qədirzadədir. Bu “Qədir”in fikri ziyafət müdavimlərində deyildi, yaxınlıqda dolaşan polislə danışırdı. Birdən qəlyanını polisə uzadıb dedi ki, nəçərnik, bu yaxşı şeydir, mənim boğazımı daima isti saxlayır, ona görə səsim də həmişə yaxşı qalır, iki qullab da sən vur. “Boğaz, səs” kəlmələrini eşidəndə bu Qədirin etnoqraf Qədir ola bilməyəcəyini düşündüm. İmdadıma Surxay yetişdi : ‘Qədir Rüstəmovdur, Cabbarın müdafiəsinin ziyafətində oxumasını mən xahiş etmişəm. Dilə tuta bilsək, bəlkə TV-də yeni lent yazıları da olacaq’ Gəl indi gözünü indiyə qədər haqqında sadəcə əfsanə və rəvayətlər eşitdiyin adamdan ayır görüm, necə ayırırsan. Novxanıya qədər hamımız kimi o da ağzını açmayıb Əbülfəz bəyi dinlədi ( “nəçərnik”ə iki qullab qəlyan təklif etməsinin altında yatan dərin ironiyanı təxminən 20 ildən sonra TV-də onun barəsində çəkilmiş sənədli filmə baxanda anlayacaqdım. ““Cavanlıqda mənim də işim- gücüm gündə dava etmək idi. Bir şey olan kimi tutub aparırdılar. O məsəl var eee, deyərlər, adın çıxınca... nəmmən nə... Bir dəfə mənim olduğum KPZ- yə Gülablı İsgəndəri də salmışdılar. Onlar məşhur nəsil idilər. Atasını, əmisini 37 –də güllələmişdilər, İsgəndərin də başına hava gəlmişdi. Ağzını “apışka”ya tutub elə hey deyirdi ki, mən sevirəm Azərbaycanı, mən sevirəm Azərbaycanı! Polis onu vuranda dedim əəə, İsgəndərdi eeee o, niyə vurursan onu?” (Polisin İsgəndəri vurmasının onun sənətçi təhtəlşüurunda yaratdığı təlatüm, demək ki, yeri gəldikcə, üstüörtülü ironiya şəklində təzahür edirmiş - “nəçərnik”ə iki qullab qəlyan təklif edərkən, əslində onu dolayırmış..). Ziyafətdə Əbülfəz Hüseyni yeni etimoloji təhlillərini açıqlayır, Əbülfəz Elçibəy “rus işğalı altında olan məmləkətin yenidən azadlığa çıxacağını” inamla vurğulayır, sadəcə o ziyafətdə gördüyüm və adını bilmədiyim bir alim Əbu- Reyhan Birunidən danışırdı və s. Söz sırası yanında oturduğum qarayanız, arıq adama gələndə 2 kəlmə belə demədən əlini qulağının dibinə apardı , “Müxalif”ə başladı və..... bayaqdan dil qəfəsə qoymadan elmdən, siyasətdən danışan adamların hamısının bir anda nitqi tutuldu (mübaliğə etmirəm) və hamı bir-birinin göz yaşlarının yanaqlarını islatmasını eləcə nitqi tutulmuş vəziyyətdə seyr etdi. Həyatımda qarşılaşdığım ilk və son “nitq tutulma” hadisəsi o oldu – müxalif ruhumuz Qədir Rüstəmovun Novxanıda oxuduğu “Müxalif”lə daha da itilənib güc qazandı. Gecə yarısı şəhər qayıdanda hüquq fakültəsində oxuyan bir tələbənin “dolaşığa düşmüş” işinə kömək üçün xahiş etdi. Görünür, Əbülfəz bəyin o cür məsələlərə müsbət baxmamasından xəbərsiz idi – başqası olsaydı, Əbülfəz bəyin çox sərt reaksiya göstərəcəyinə şübhəm yox idi, ancaq xahişi edən Qədir Rüstəmov olduğuna görə, Əbülfəz bəy onun xətrinə dəyə bilməyib tapşırığı mənə verdi : “Sabah Rafiq bəyin (İsmayıl) yanına get, de ki, Qədir bəyin işiylə maraqlansın” ( Novxanıda “Müxalif”in tökdüyü göz yaşlarımızın yanaqlarımızı sel- suya qərq etməsindən düz 12 il yarım sonra- 1992- nin dekabrında prezident Əbülfəz Elçibəy öz əliylə yazdığı fərmanı imzalayacaqdı : Xalq sənətinin inkişafında yeni cığır açdığına görə Qədir Çərkəz oğlu Rüstəmova Azərbaycan Respublikasının xalq artisti fəxri adı verilsin )....
“ Əsəbidir, məşqləri yarıda qoyur, konserti tərk edir”
O vaxtın Bakısında onun haqqında dolaşan əfsanə və rəvayətlərin “süjeti”ni əsasən yuxarıdakı motivlər təşkil edirdi. Xəbərlərin düzünü əksər hallarda Aqildən ala bilirdik. Bakıya o vaxtkı səfərinin önəmli bir “aksiyası”nı da Aqil müjdələdi : İslam Rzayev Qədiri dilə tuta bilib, onun ansamblıyla TV –dəki bir konserti lentə alınacaq. “Müxalif”i o konsertində də oxudu : sonralar bir söhbətimizdə deyəcəkdi ki, Əhsən Dadaşov kimi tarzən görmədim. Tarzən gərək müğəninin dalına düşməyə, onu öz dalına salıb lazımi yerlərdə bələdçilik edə. Abdulla Qurbani (İslam Rzayevin ansamblının bədii rəhbəri) məni yaxşı müşaiyət edirdi, ancaq, təəssüf ki, o da getdi. Firuz Əliyev yaxşı tarzəndir, onunla bir –birimizi yaxşı başa düşürük ( 90 – cı iilərin əvvəllərində radioda yazdırdığı “Mirzəhüseyn segahı” və “Sarənc- simayi – şəms”i Firuz Əliyev müşaiyət etmişdi). Bakını tərk edib balıq tutmaq üçün Qarabağın göl və kanallarını özünə yenidən məskən edəndən sonra Aqil Abbasın “Evləri köndələn yar” povesti “Ulduz” jurnalında çap edildi. Üstündən bir neçə il keçəndən sonra bir məclisdə çıxış etmək üçün Aqilə söz veriləndə mikrofonu ondan qabaq əlinə alıb “ Mənim haqqımda da yazıb. Adımı da Beyrək qoyub. Yazmaq istəyirdin, məndən soruşaydın, düzünü deyəydim də! Aqil yaxşı oğlandır, onu çox istəyirəm” - sözləriylə Aqilin “bostanına daş atacaq”, Aqil isə onun boynuna sarılacaqdı. O vaxtlar Anar da sanki bir möcüzəyə imza atıb Qədir Rüstəmovu “Üzeyir ömrü” filmində oynamağa razı sala bilmişdi ( bu barədə Anarın “Sizsiz” xatirə - povestində oxuya bilərsiniz). 1958 – də Asəf Zeynallı adına musiqi məktəbinə qəbul imtahanı verəndə Seyid Şuşinskinin ona çəkdirdiyi “cəfa”nı mənə danışmışdı: “ Musiqi məktəbinin diplomuna ehtiyac vardı. İmtahanda Seyid dedi ki, “Sarənc” oxu, ancaq “Simayi –şəms”ə keçmədən ayaq verib “Maye”yə qayıt. Seyid tiryək çəkirdi, mən oxumağa başlayan kimi əsasına söykənib yuxuya gedirdi. Oxuyub qurtarandan sonra Seyidin yuxudan ayılmasını gözləyirdim. Ayılan kimi soruşurdu ki, nə oldu? Deyirdim ki, oxudum. “Bir də oxu”. Mən oxumağa başlayan kimi Seyid yenidən əsasına söykənib yuxuya gedirdi. Oxuyub qurtarır, onun ayılmasını gözləyirdim. Beləcə, Seyid Şuşinski bir imtahanda “Sarənc”i mənə 5-6 dəfə oxutdurdu” O vaxtın mətbuatında Qədir Rüstəmovla bağlı eksklüziv material görmək də əfsanə, rəvayət kimi bir şey idi. Onun mətbuata qoyduğu bu “embarqo”nu ilk dəfə dələn, həm də layiqli şəkildə dələn yazar Seyran Səxavət oldu. Ağdamda onu otelə aparıb dilə tutan Seyran Səxavətə , “Müsahibə vermərəm, ancaq atüstü söhbət edə bilərik” -demiş, söhbət edərkən arabir maqnitofona baxıb “Deyəsən, yazırsan” - tərəddüd və şübhəsini də gizləməmişdi. Nəticə: Seyran Səxavət “Ağdamda Qədir Rüstəmovla “atüstü” söhbət” adlı yazı ilə Azərbaycan publisistikasının şah əsərlərindən birinə imza atmışdı. O “atüstü” söhbətdən öyrənmişdik ki, “Olmaz – olmaz deyirsən” mahnısının ( “Mirzəhüseyn segahı” üstündə) müəllifi Zöhrab Abdullayevin – “şəkil kimi oğlan”ın cavan yaşda ölməsi Qədir Rüstəmovun əhvalında təlatüm yaradıbmış; həm dostluqlarına, həm də Zöhrabla uzun müddətli əməkdaşlıq planı səktəyə məruz qaldığına görə ... 1988 - in yayında Ağdamda olanda 2 dəfə evinin küçə qapısına qədər getdim ; xanımı həyətin o başından evdə olmadığını dedi və görüşmək qismət olmadı. Axırıncı dəfə 1992 –nin yayında Bakıda gördüm; ayaqüstü (“atüstü” yox) 1- 2 kəlmə danışa bildik. Ağdamın taleyindən narahat idi, onu danışmaq üçün prezident Əbülfəz Elçibəylə görüşəcəkdi. Tərk etməyi heç vaxt düşünmədiyi Ağdamın taleyi ilə bağlı hayqırışını 1991- in payızında TV –dən bu sözlərlə ifadə etmişdi : “Xalq kimdir? Otur – otur, dur –dur! Kim ki, bu torpağı satır, onun atabasına lənət olsun!”
“Ürəyimə haçan tikan batdı ki?”
Yeniyetməlik yaddaşımı işğal etmiş bir “vaqeə” yaxamı heç vaxt buraxmadı. “İşğal”ın mahiyyəti bundan ibarətdir ki, bəndəniz dünyanın harasında olursa –olsun , bulunduğu yerin Bakı ilə saat fərqini hesablayır və əgər bazar günüdürsə, Bakıda saatın 14- ə yaxınlaşması ilə onun ruhuna yeniyetməlik çağlarının nostalgiyası yenidən “pompalanır”; qulağına “ Bakı vaxtı ilə saat 14- dür. Muğamat konsertinə başlayırıq. “Çahargah”. Qəzəllər Məhəmməd Füzulinin və Şəfainindir. Oxuyur Qədir Rüstəmov” - sözləri beyin kasetindən yenə və yenidən süzülür.
Qədir Rüstəmov haqqında çəkilən verilişə İstanbulda dəfələrlə baxarkən onun sənətkar şəxsiyyəti gözümdə həmişə ucalmışdı. Qədir Rüstəmov sənətkar təvazökarlığının örnək simvollarından biridir. Üzeyir bəydən sonra Məhəmməd Füzulini musiqi diliylə ən yaxşı şərh edən bir sənətkarın dediklərinə baxarsınızmı : “ Mən sənətkar deyiləm, oxuyanam. Bir az ordan, bir az burdan. Sənətkar bizdən əvvəlkilər olublar: İslam kişi, Cabbar kişi. Özləri də kişi olublar, kişi kimi oxuyublar. Xan dostum idi”. 2010-nun yayında baxdığım başqa verilişində “Oxuyanda ürəyindən tikan çıxaran mahnı hansı oldu?”- sualına cavabı “Mənim ürəyimə haçan tikan batdı ki, ordan mahnı çıxa?” - idi. Yenə təvazökarlıq edirdi, ürəyinə tikan da batmışdı, ordan mahnılar da, muğamlar da çıxmışdı. Təvazökarlığı onun böyüklüyüdür, bəs biz niyə onun böyüklüyü qarşısında baş əyməyək?
20 gün qabaq o tikanı bizim ürəyimizə batırdı.
Yazı çıxacaqmı?
Çətin....
Obaşdan saat 5.
Bir vaxtların asi qızı Bendeniz oxuyur : “Beni ne hale koydun insafsız, böyle mi ayrılacaktık?”
Rəy yaz